1,9 tdi of 1,4 tdi en km´s
Auteur Bericht
Other Topics
Geplaatst : 21-dec-2007 16:32:59
Onderwerp : 1,9 tdi of 1,4 tdi en km´s

Hallo,

Ik ben op zoek naar een gebruikte Skoda Fabia Combi diesel.
Ik twijfel tussen de 1.9 tdi en de 1.4 tdi.
Is het zo dat de 1.9 zuiniger is dan de 1.4. Dat wordt tenminste aangegeven in de folders. Zelf zou ik het liefst voor de 1.9 gaan ivm de snelheid en aantal pk´s (trekkracht). Maar de zuinigheid wil ook wat.
En is een kilometerstand tussen de 150,000 en 200.000 km inderdaad geen enkel probleem voor een tdi?

Alvast ontzettend bedankt.

Groet,

Sam

webmaster
Other Topics
Geplaatst : 21-dec-2007 22:00:25

Hallo Sam,

Hoge kilometerstanden zijn voor diesels niet erg, mits ze goed onderhouden zijn. Kom je richting de 200.000km houdt dan rekening met het vervangen van de distributieriem. Want deze zal +/- iedere 100.000km vervangen moeten worden.

Wat de motoren betreft, ik zou uitgaan van de specificaties die door Skoda wordt gegeven, dus als de ene motor zuiniger is dan de andere... ga daar dan ook maar vanuit.

Meestal zijn de lichtere motoren zuiniger dan de zware. Echter, onthoudt de volgende regel:

- Wanneer een motor te licht is voor het wagengewicht dan moet deze extra hard werken om de auto in beweging te zetten, dit kost brandstof.
- Wanneer een motor meer vermogen heeft dan nodig, dan verbruikt deze ook meer brandstof dan nodig is.

Het kan dus best waar zijn dat een zwaardere motor zuiniger is dan de lichtste... puur omdat de lichtere motor eigenlijk niet volstaat.

Echter, volgens de gegevens op AutoWeek Carbase is de 1.4TDI wel degelijk zuiniger dan de 1.9TDI. Ik zou dus bij mezelf nagaan of ik het extra vermogen nodig heb... sta je iedere dag in de file dan is met de huidige brandstofprijzen een 1.4TDI snel genoeg Wink

Succes!