Weblog

Dealer garantie

webmaster, 16 januari 2014

De laatste maanden ben ik druk in de weer geweest met het updaten van de merkgaranties. Zoals u weet bieden wij op deze website een compleet overzicht van de garanties die de merkdealers geven op de huisselectie occasions. Nu zijn er bij verscheidene automerken grote en kleine veranderingen doorgevoerd, zodat het loont om opnieuw het aanbod door te nemen.

Honda is bijvoorbeeld zo'n merk waar veel veranderd is. Zij bieden nu standaard twee jaar garantie welke tegen een kleine vergoeding nog met een jaar te verlengen is. Het beste van dit product is dat het niet alleen voor hele jonge occasions geld, maar ook voor auto's tot 9 jaar.

Lees verder (geen reacties)

"Dealer in de aanval"

webmaster, 02 maart 2013

Andersom kan het dus ook. Een dealer in het noorden van het land heeft een klant voor de rechter gedaagd, omdat deze een auto had ingeruild die -naar later bleek- dermate veel olie verbruikt dat uiteindelijk het complete motorblok is vervangen. De dealer meende dat zijn klant niet aan de mededelingsplicht had voldaan ten tijde van het inruilen van de auto. Nu is de mededelingsplicht in het leven geroepen om consumenten te beschermen tegen malafide handelaren, dus het is interessant wat de rechter in deze zaak beslist.

Lees verder (geen reacties)

CO2 zuinige auto 2012

webmaster, 19 maart 2012

Bent u in de markt voor een economisch/zuinige auto? Dan is dit waarschijnlijk het moment om uw beslissing te nemen. De regeling waarbij de zogenaamde schone auto's kunnen profiteren van een aanschafprijs zonder BPM en een wegenbelastingvrije periode tot 1 januari 2014, staat namelijk op het punt om aangescherpt te worden.

 

Vanaf 1 juli 2012 gaat de huidige CO2 uitstoot norm omlaag: voor diesels van 95 g/km naar 91 g/km en voor benzine van 110 g/km naar 102 g/km. Dit betekent dat er vanaf 1 juli 2012 voor de auto's die boven deze niuwe norm zitten gewoon BPM en wegenbelasting betaald moet worden.

Lees verder (geen reacties)

BOVAG Zakelijk

webmaster, 02 september 2011

Bent u op zoek naar een gebruikte personenauto? En wilt u zekerheid en garantie? Dan is een auto met Bovaggarantie een prima manier om dit te verkrijgen. Deze garantie dekt gedurende 6 maanden alle mogelijke defecten aan de auto. Zo'n uitgebreide garantie kost meestal wat extra, maar dan ben je helemaal ingedekt. Mocht er toch een geschil ontstaan, dan biedt de Bovag u zelfs bemiddeling aan.

 

Helemaal goed, zou je denken. Koop je echter als ZZP'er of kleine ondernemer een personenauto bij een Bovag gecertificeerde dealer, dan is deze uitgebreide garantie met bemiddeling tijdens geschillen helemaal niet vanzelfsprekend. Een zakelijke klant valt namelijk niet onder de wettelijke consumentenbescherming. Omdat de Bovag in haar garantie de Nederlandse wet volgt is er een strikte scheiding tussen de garantievoorwaarden van een particuliere- en een zakelijk aankoop.

 

Koopt u zakelijk een occasion, dan moet u het volgende weten.

Lees verder (geen reacties)

Verbod km-teller manipulatie

webmaster, 24 juli 2011
Het is vreemd, maar tot op de dag van vandaag is het niet verboden om de kilometerstand van een auto terug te draaien. Omdat een auto met een lage kilometerstand meer waard is dan een gelijkwaardig model met een veel hogere stand, is het financieel interessant om de km-stand terug te zetten. We noemen dat ookwel oplichting.

 

Ben je hier het slachtoffer van, dan is het heel lastig om je gelijk te krijgen. Ten eerste omdat het manipuleren van kilometertellers wettelijk niet verboden is. Ten tweede moet je de gang naar de rechter maken, waar je dan weer duidelijk moet kunnen maken hoeveel je precies teveel hebt betaald.

 

Nu is er echter een wet in de maak die hier verandering in gaat brengen!

Lees verder (geen reacties)

MRB Klassiekers

webmaster, 04 juli 2011

De vrijstelling van motorrijtuigenbelasting (MRB) voor de zogenaamde oldtimer auto's van 25 jaar en ouder gaat eind dit jaar (31 dec. 2011) op de schop. Wees gerust, wanneer u nu met een auto van minimaal 25 jaar oud rijdt, dan verandert er niets.

 

Echter, wilt u met het naderende einde van de MRB vrijstelling voor zuinige auto's overstappen op een oude auto? Dan moet u er rekening mee houden dat de vrijstelling van wegenbelasting voor klassieke auto's bevroren wordt. Dit betekent dat auto's met een oorspronkelijk datum van toelating van na 31 december 1987 niet meer gevrijwaard zijn van het betalen van belasting.

 

Koopt u dus een klassieker, dan moet u er zeker van zijn dat deze op de juiste datum zijn toelating gehad heeft. Deze eerste tenaamstelling mag in Nederland of in het buitenland geweest zijn, belangrijk is dat u deze datum op de officiële documenten heeft staan.

 

Bron: Belastingdienst.nl

(2 reacties)

"Wettelijke Garantie!?"

webmaster, 14 mei 2011

Het VARA programma Kassa heeft vandaag aandacht besteed aan de garantieregelingen in de tweedehands autohandel. Volgens Kassa is er een wettelijk geregelde garantie op tweedehands auto's, waar autobedrijven onderuit proberen te komen door auto's voor de zogenaamde meeneemprijs aan te bieden.

 

Deze wettelijke garantie bestaat niet! Gelukkig zijn de Bovag en ANWB aanwezig en wordt de fout rechtgezet. Het betreft namelijk het conformiteitsbeginsel en dat heeft niets met garantie te maken. Door middel van garantie garandeert de verkoper u een deugdelijk product gedurende een bepaalde periode. Het conformiteitsbeginsel wil zeggen dat een product aan de verwachtingen moet voldoen die men redelijkerwijs mag hebben. Voldoet het product niet aan de verwachtingen, dan kan de klant het product non-conform achten en een vergoeding van de verkoper eisen.

 

De verkoper zal een claim afwijzen, omdat de klant de auto zonder garantie heeft gekocht. Er zal dan een rechter aan te pas moeten komen om de non-conformiteit toe of af te wijzen.

Lees verder (geen reacties)

Tweedehands Hybride

webmaster, 09 januari 2011

De markt voor hybride auto's ziet er vooralsnog rooskleurig uit. Er hoeft geen BPM en wegenbelasting betaald te worden en voor de leaserijders onder ons, u hoeft maar 14% bijtelling af te dragen.

 

Natuurlijk hoef je geen hybride te nemen om deze voordelen te hebben, echter zonder hulp van een elektromotor blijft u steken in de compacte klasse. De hybride combinatie van een elektromotor en een verbrandingsmotor maakt het mogelijk om in een middenklasse auto te rijden en toch alle belastingvoordelen te hebben.

 

Nu is dit allemaal leuk als u een nieuwe auto koopt, maar in de tweedehands markt is het altijd maar afwachten of deze relatief nieuwe technologie blijft presteren, de vraag is: Wanneer komen de serieuze kosten!?

Lees verder (1 reactie)

Omslagpunt, CO2 zuinig

webmaster, 28 december 2010
Sinds de overheid de wegenbelasting en BPM voor auto's met een lage CO2 uitstoot heeft afgeschaft, is het omslagpunt voor een nieuwe diesel of benzine auto aanmerkelijk veranderd. Alhoewel wij ons op deze website vooral richten op de markt van tweedehands auto's, kun je natuurlijk niet om deze zuinige auto's heen. Zeker nu de overheid deze belastingmaatregel handhaaft is het zelf een goed alternatief voor een gebruikte auto.

 

Spelregels:

Zodra een benzineauto minder dan 110 gram CO2 per km en een diesel minder dan 95 gram CO2 per km uitstoot, valt deze in de speciale categorie: Personenauto CO2 zuinig.

Dit houdt in dat deze auto's BPM vrij zijn en dat u geen wegenbelasting hoeft te betalen.

 

Bijkomend voordeel is dat een auto met lage CO2 uitstoot ook zuinig omgaat met zijn brandstof. De uitstoot van CO2 is namelijk verbonden aan de verbranding van diesel of benzine. De minder er verbruikt (verbrand) wordt, des te minder CO2 er vrijkomt. Dit is goed voor het milieu én goed voor uw portemonnee!

Lees verder (geen reacties)

Alternatieve brandstof

webmaster, 05 december 2010

Verreweg de meeste auto's rijden op diesel of benzine met als goede derde LPG. Alternatieve brandstoffen zijn echter in opkomst. Alhoewel ze vaak nog slecht verkrijgbaar zijn, komt hier langzamerhand verandering in. Zo is aardgas (CNG) en BioDiesel steeds beter te vinden. De nieuwe brandstoffen richten zich voornamelijk op duurzaamheid, zowel in het terugdringen van de schadelijke uitstoot als het oplossen van onze afhankelijkheid van fossiele brandstoffen.

 

Korte termijn

De oplossing ligt op de korte termijn bij biobrandstoffen. Biobrandstoffen, zoals ethanol en biodiesel worden gemaakt uit plantaardige en dierlijke vetten. De grondstoffen voor biobrandstof zijn dus niet gebonden aan een eindige voorraad, zoals de fossiele brandstoffen dat wel zijn.

Het grote nadeel van biobrandstof is de grote hoeveelheid landbouwgrond en natuurgebied dat geofferd moet worden voor het verbouwen van gewassen voor de productie.

 

Lange termijn

De lange termijn oplossing ligt bij elektrisch rijden en waterstof. Wanneer deze brandstoffen duurzaam worden opgewekt is de bron onuitputtelijk mét het grote voordeel dat er geen schadelijke uitstoot vrijkomt tijdens het gebruik.

Het nadeel van waterstof en elektrisch rijden ligt momenteel bij de techniek. Deze is nog niet ver genoeg ontwikkeld om een serieus alternatief te zijn. Hiernaast is voor beide brandstoffen veel elektriciteit nodig. Pas wanneer deze elektriciteit op een schone en duurzame manier wordt opgewekt (wind-, water-, zonne-energie), zal het een echt alternatief zijn voor de toekomst.

De oplossing?

Lees verder (geen reacties)

Sorteer op Datum Titel Hits