De aflevering van een auto moet in principe een leuke afsluiting zijn van het aankoopproces. De auto is netjes opgepoetst, wordt tenaamgesteld en rijden maar. Het is echter raadzaam om tijdens de aflevering de gemaakte afspraken nog eens door te nemen. Ga na of de dealer ook daadwerkelijk zijn toezeggingen is nagekomen? Het is in deze altijd gemakkelijker handelen zolang er nog niet betaald is.
De Nederlandse rechtspraak is sterk afhankelijk van ingebracht bewijs, argumentatie en jurisprudentie. Met andere woorden, geen rechtszaak is gelijk. Iedere zaak zal daarom van geval tot geval worden behandeld, waardoor het nooit vooraf vaststaat wie gelijk zal krijgen. Afhankelijk van één enkel detail kan er gewonnen of verloren worden.
Een veel voorkomende vraag is: “Is dit een goede auto, ondanks de hoge kilometerstand?”
Het antwoord is eigenlijk heel makkelijk. Controleer in het onderhoudsboekje de uitgevoerde beurten. Zijn deze allemaal netjes op tijd en volgens schema uitgevoerd? Dan is de auto waarschijnlijk de moeite waard.
U heeft net een nieuwe auto aangeschaft en komt erachter dat deze toch niet zo goed is als de verkoper heeft doen voorkomen. Dit is heel vervelend natuurlijk... belangrijk uitgangspunt: heeft u garantie en is de verkoper een professional of particulier.
Om het gemakkelijk te maken heeft de belastingdienst een programma op haar website waarmee u de wegenbelasting kunt berekenen.
Een proefrit is in principe zo geregeld, geef de sleutel aan de klant en de proefrit kan beginnen. Hier kan echter ook de ellende beginnen: denk aan boetes, schade of zelfs diefstal. De vraag wie waar verantwoordelijk voor is en wie voor de kosten opdraait kan dan ook beter vooraf beantwoord worden dan op het moment dat er echt iets aan de hand is.
Koopt u een auto bij een particulier dan is het verstandig om een aantal zaken op papier te hebben. Een koopcontract, zoals u van een dealer gewend bent, is dan echter niet voorhanden. Om toch als koper of verkoper in de particuliere markt een contract te kunnen opstellen, hebben wij er één voor u opgesteld die u hier kunt downloaden.
Dit is de afkorting voor: Belasting van Personenauto's en Motorrijwielen.
In feite is het een luxebelasting, want vrachtwagens en bestelauto's (grijs kenteken auto's) die puur ingezet worden voor zakelijk vervoer zijn vrijgesteld van deze belasting. Koopt of least u een personenauto dan betaalt u BPM, het maakt dan niet uit of u zakelijk of privé met deze auto rijdt.
De OccasionAdvies Checklist kunt u gebruiken tijdens de aankoop van een tweedehands auto. De checklist biedt u de handvatten die u nodig heeft om alle kennis uit het OccasionAdvies Handboek in de praktijk te kunnen brengen.
Koopt u voor het eerst een gebruikte auto? Heeft u weinig kennis van de occasionmarkt en het kopen van een occasion? Volg dan de onderstaande stappen en maak gebruik van het OccasionAdvies Handboek.
De velgen van een auto zijn belangrijk voor het aangezicht én het veercomfort. Het zijn echter de onderdelen achter de velgen die u goed moet controleren. Hier vindt u de wielophanging, bestaande uit koppelingen, schokbrekers en veren. Deze onderdelen moet u goed controleren, zeker wanneer u de auto zonder garantie koopt.
De keuze van brandstof is van invloed op de kosten die u maakt na de aanschaf van de auto. U kunt namelijk kiezen voor Benzine, Diesel en LPG. Iedere soort brandstof heeft een bijpassende motor/installatie en prijskaartje. Wat voor u de meest gunstige brandstof is wordt bepaald door het omslagpunt. Dit punt is afhankelijk van het aantal kilometers dat u per jaar rijdt, de wegenbelasting en de onderhoudskosten.
Wanneer u tot een aankoop overgaat, zal er een koopcontract opgesteld moeten worden. Wat er in het koopcontract komt te staan zal van de verkoper afhangen. Mits u zich er zelf mee bemoeit, want onderteken nooit een contract zonder dat u weet wat er in staat. Let er dan ook goed op dat alle beloftes netjes in het contract vermeld worden. Wanneer u bijvoorbeeld een nieuwe APK wordt toegezegd, laat dit dan in het contract vermelden.
Wanneer u een auto gevonden heeft dan kunt u proberen om er een beetje korting uit te halen. Er zit namelijk altijd een stukje winst tussen de inkoop en de verkoopprijs, waarvan u zoveel mogelijk moet proberen af te snoepen. Om dit goed te kunnen zult u verstand van zaken moeten hebben. Wanneer u bijvoorbeeld weet wat een auto gemiddeld in de markt kost, dan betaalt u nooit de hoofdprijs.
Om de carrosserie (plaatwerk) van een auto te kunnen beoordelen moet u goed weten waar u op moet letten. De deukjes en krassen die in het plaatwerk zitten zijn gemakkelijk waar te nemen, maar over het algemeen verbergen deze oneffenheden geen grote schades. Vergeet ook niet dat u een gebruikte auto koopt en dat deze nooit helemaal gaaf kan zijn. In dit artikel zoeken we naar indicaties die erop wijzen dat de auto mogelijk een echt schadeverleden heeft.
De kwaliteit van een versnellingsbak in een occasion hangt af van de vorige eigenaren. Dit betekent dat er aan de versnellingsbak kan worden gevoeld hoe er met de auto gereden is. Een slecht functionerende versnellingsbak kán dus betekenen dat er niet goed met de auto is omgesprongen. Een belangrijk onderdeel die in combinatie met de versnellingsbak gecontroleerd moet worden is de koppeling.
De banden van een auto kunt u als klant gemakkelijk waarnemen en zijn zodoende goed te controleren. Wilt u de staat van de banden beoordelen, dan moet elke band afzonderlijk worden bekeken. Om de levensduur van een band te kunnen vaststellen moet ten eerste worden gemeten hoeveel millimeter profiel er nog op de band zit. Een band heeft namelijk minimaal 1,6 mm profiel nodig om APK goedgekeurd te worden.