Het heeft veel te maken met de hogere temperaturen waar een benzinemotor mee te maken krijgt na ombouw naar LPG. De hogere verbrandingstemperatuur is in principe niet schadelijk voor de motor, mits de kleppen goed getimed staan. Dit houdt in dat de kleppen vaker gesteld moeten worden, zeg iedere 10.000km.
Koopt u een auto met 8 kleppen per cilinder (in een 4 cilinder motorblok natuurlijk) dan betekent dit dat er totaal 4 inlaatkleppen zijn en 4 uitlaat, ofwel 1 uitlaatklep per cilinder. Mocht nu 1 van deze uitlaatkleppen niet op het juiste moment openen, dan kunnen de hete uitlaatgassen niet goed weg en kan er oververhitting ontstaan.
Bij een motorblok met 16 kleppen, zijn er 2 inlaat en 2 uitlaatkleppen. Dit houdt in dat de uitlaatgassen gemakkelijker weg kunnen, ook al is de timing niet helemaal perfect. Zodoende hebben 16Valve (kleppen) motoren altijd een streepje voor op 8V.
Ik hoop dat uw vraag hiermee beantwoord is, zorg er echter altijd voor dat u op tijd en vaak de kleppen laat stellen!