Roetfilter diesel?
Auteur Bericht
Joined : 19-jul-2011
Berichten : 2
Other Topics
Geplaatst : 19-jul-2011 11:32:37
Onderwerp : Roetfilter diesel?

Graag uw advies.
We willen diesel aanschaffen. Rijden 35.000km per jaar. Voor grote afstanden, maar ook woonwerkverkeer van ca. 14 km enkel per dag.
Nu horen we dat een roetfilter niet gunstig is voor een dieslmoter. Dat je beter een auto kunt kopen zonder roetfilter. Is dat zo?
Hebben een Toyota Avensis 2007 op het oog met roetfilter.

webmaster
Joined : 07-aug-2006
Berichten : 523
Other Topics
Geplaatst : 19-jul-2011 20:37:27

Hallo leon,


Een roetfilter is niet slecht voor de motor. Deze slaat het fijnstof op en als je een gesloten systeem hebt (fabriekssysteem), dan regenereert deze zich na een x aantal kilometers automatisch. Met andere woorden, het roetfilter verbrand de opgeslagen deeltjes.


Waar je denk ik naar refereert is het EGR systeem (Exhaust Gas Recirculation). Dit systeem recirculeert de uitlaatgassen terug door de cilinders om zodoende de fijnstof nogmaals te verbranden. Dit werkt, maar heeft een negatief effect op de levensduur van de motor. In de beroepsvervoer waar vrachtauto's gemakkelijk 400.000km tot 800.000km rijden gedurende de totale levensduur is dit een probleem. Voor personenauto's die gewoonlijk na 200.000 tot 300.000km afgeschreven zijn is het veel minder een probleem. Razz


Roetfilter = geen probleem.

leon
Joined : 19-jul-2011
Berichten : 2
Other Topics
Geplaatst : 22-jul-2011 13:34:26

bedankt voor je snelle reactie en advies.
Nu horen we weer dat veel Toyota's D4D na 150.000 km problemen geven met de verstuivers. Als die vervangen moeten worden er zo'n 2000,- euro aan kosten komen. Dit zou komen doordat de nieuwere Toyota's (vanaf 2005) niet berekend zijn op biodiesel.
Wat is er waar van dit verhaal?

We willen de Toyota eigenlijk tot 450.000 - 500.000 blijven rijden.

webmaster
Joined : 07-aug-2006
Berichten : 523
Other Topics
Geplaatst : 24-jul-2011 14:18:44

Biodiesel, dit is nog niet gemakkelijk te verkrijgen in Nederland. Waar wil je dit tanken? Er is wel een tendens dat bij normale diesel 5% biodiesel bijgemengd gaat worden, om zodoende een stap te maken naar duurzame brandstof. 5% bijmenging zou geen merkbare problemen voor de motor moeten opleveren.


Ga je grotere hoeveelheden/verhoudingen biodiesel tanken, dan kan dit inderdaad problemen geven. Vanwege de eigenschappen van Biodiesel kunnen rubbers en verstuiver aangetast worden. Waarbij ik moet zeggen dat de EGR waarschijnlijk het grootste probleem veroorzaakt, denk ik. Als je zoekt in Google op "problemen d4d egr", dan krijg je in ieder geval veel resultaten.