Hallo,
Een kapotte distributieriem is heel vervelend. Gelukkig is het bij de kosten voor een riem gebleven en is de cilinderkop verder niet benadeeld, tenminst, dat maak ik uit uw verhaal op.
Ik denk niet dat je veel op de verkoper kunt verhalen. Aan de ene kant heeft hij gezegd dat de riem nog in orde is, aan de andere kant schrijft u niet dat deze belofte op papier staat. Zoals een garantie dat de riem zeker nog een jaar of 25.000km in orde blijft.
Of de riem pas vervangen is kun je terugzoeken in de onderhoudshistorie (heeft u een onderhoudsboekje?) en vaak wordt er een datum op het motorblok geschreven ten tijde van het vervangen, dus je kunt eens onder de motorkap kijken of hier bijvoorbeeld een beetje verf een datum geschreven is.
Dan kun je ieder geval de verkoper op zijn fatsoen aanspreken dat zijn verhaal over de zojuist vervangen riem niet klopt. Anders staat er op de oude riem een datum van productie, dat zegt ook al wat. Als deze ouder dan een jaar is dan zegt dat ook veel over het zojuist vervangen zijn.
Tenslotte spreek je over 2 distributieriemen. Om wat voor een auto gaat het? Want ik vermoed dat de kleinere riem een multiriem is. Deze drijft bijvoorbeeld de dynamo en de stuurbekrachtigingspomp aan. Als deze kapot is dan is dat jammer maar niet zo erg als de distr.riem.
Mvg, Marnix
[Modified by: Marnix on oktober 04, 2013 01:38 PM]