Hallo Mendez,
Het is inderdaad een lastig verhaal, maar wel eentje waar je uit kunt komen.
Ga je Nederlandse auto's verhandelen in Nederland, dan is het belangrijk te weten of je met een marge of btw auto bezig bent. Zeker voor je potentiële klanten. Koop je een auto die voorheen op naam van een bedrijf stond en is hier BTW over teruggevorderd, dan moet dit bedrijf na de verkoop BTW afdragen over de verkoopprijs. De koper, wellicht nu een particulier, kan op zijn beurt geen BTW meer terugvorderen, dus dan wordt de auto als marge-auto aangeduid. in de tweehandsauto markt is het voor de belasting van belang of de BTW is afgedragen of niet. Ander voorbeeld, een particulier verkoopt zijn auto aan de ondernemer die op zijn beurt de BTW wil terugvorderen. Aangezien een particulier geen BTW bon kan uitschrijven, kan de ondernemer geen BTW terugvorderen. Het maakt in deze niet uit of er een autobedrijf tussen de koop zit, van belang is dat zodra er een partij in de keten zit die geen BTW kan terugvorderen en dus ook geen BTW bon kan uitschrijven de auto een Marge auto wordt.
Wat betreft BPM. Dit is een belasting en je betaalt geen belasting over belasting. BTW en wordt berekend over de netto waarde van de auto (excl. BPM), moet je maar eens kijken in de prijslijst van de lokale dealer. Is de auto tweedehands, dan zit er nog een gedeelte BPM op (kun je berekenen met standaard afschrijvingstabel), dit mag of moet je eerst van de waarde aftrekken alvorens je de BTW berekent.
Verkoop je bedrijfsmatig auto's, dus verkoop -/- inkoop = winst, dan betaal je belasting over de winst of als het een BTW auto is voor een ondernemer over de gehele voertuigprijs. Check de website van de belastingdienst
voor meer voorbeelden.
Tenslotte, voordat je een heel bedrijf op gaat tuigen, het is mogelijk om als particulier wat auto's om te zetten. Dan kun je niet aan de zakelijke markt verkopen, maar dat lijkt me in deze prijsrange geen probleem. De winst geef je dan op via je belastingformulier, bij overige werkzaamheden.
Succes!