Motorblok Het motorblok is het duurste onderdeel van de auto en tevens het moeilijkste te beoordelen. Een blik onder de motorkap is interessant, maar wat is hier eigenlijk te zien? Onder de motorkap kunt u aanwijzingen vinden die duiden op versleten of zwakke onderdelen. Een versleten onderdeel kan wijzen op onderhoud, maar ook op dure reparaties die een aankoop afraden.

 

Voor het beoordelen van een motorblok heeft u dus niet gelijk een technische opleiding nodig. Maar het is natuurlijk niet te doen om van alle verschillende merken de zwakke plekken op deze website te beschrijven. Daarom worden er in dit artikel tips en aanwijzingen gegeven die toepasbaar zijn op de gemiddelde auto. Hierbij is het vooral van belang dat u tijdens het beoordelen van het motorblok al uw zintuigen gebruikt. U moet dus kijken, voelen en luisteren naar het blok.

Onder de Motorkap

U kunt onder de motorkap kijken of er aanwijzingen zijn die wijzen op een versleten onderdeel. Bekijk de naden die horizontaal door het motorblok lopen extra goed. Tussen deze naden zitten de zogenaamde "pakkingen." Deze verzorgen de afdichting tussen de verschillende delen van het motorblok. In het onderstaande figuur ziet u de vier hoofdbestanddelen van het motorblok. Tussen deze onderdelen bevinden zich de pakkingen die voor de afdichting van het blok zorgen. De drie pakkingen van boven naar beneden zijn, kleppendekselpakking (zie nr.2), koppakking en carterpanpakking -welke beide niet zijn afgebeeld-.

Motorblok

Is één van deze pakkingen versleten dan zal er olie op die plek langs de naad uit het motorblok komen. Om het verlies van olie tegen te gaan zal de pakking vervangen moeten worden. Vooral de koppakking is een kostbare reparatie, omdat deze pakking in het midden van het motorblok zit tussen het cilinderblok en de cilinderkop. Het vervangen is daarom een tijdrovende klus en tijd is geld.