Versnellingsbak

De kwaliteit van een versnellingsbak in een occasion hangt af van de vorige eigenaren. Dit betekent dat er aan de versnellingsbak kan worden gevoeld hoe er met de auto gereden is. Een slecht functionerende versnellingsbak kán dus betekenen dat er niet goed met de auto is omgesprongen. Een belangrijk onderdeel die in combinatie met de versnellingsbak gecontroleerd moet worden is de koppeling.

Handbak

Wanneer de vorige eigenaar van de auto ruw met de versnellingsbak is omgegaan, dan is de kans groot dat de versnellingsbak intern is beschadigd. Wanneer iemand namelijk snel met een auto wil accelereren zal er ook snel door de versnellingen worden geschakeld. Wordt dit schakelen te hardhandig gedaan, dan zullen de synchromesh-ringen beschadigen. Deze ringen zorgen ervoor dat een versnelling soepel en geluidloos ingezet kan worden. Schakelt u met beleid, dan kunnen deze ringen zeker meer dan 200.000km probleemloos hun werk doen. Wordt er hardhandig geschakeld, dan slijten de ringen die verbonden zijn met de versnellingen die zo ruw worden ingezet. De ring van de tweede en ook de derde versnelling slijten over het algemeen het hardst, niet in de laatste plaats omdat deze het meest gebruikt worden. Een synchromesh-ring is op zichzelf geen duur onderdeel, het is de arbeidsloon dat het een dure reparatie maakt.

 

Hoe kunt u er nu voor zorgen dat u niet een auto met versleten synchromesh-ringen koopt? Door goed te luisteren naar bijgeluiden tijdens het inschakelen van alle afzonderlijke versnellingen. Is een ring versleten, dan zal het inzetten van een versnelling niet helemaal geruisloos verlopen. Een versleten ring verraad zichzelf dan ook door een krakend geluid. Dit geluid kunt u vergelijken met het geluid dat het inschakelen van de 'achteruit' versnelling maakt. Deze versnelling beschikt namelijk niet over een synchromesh, omdat de achteruit-versnelling alleen tijdens stilstand wordt ingeschakeld.

Een ander opmerkelijk probleem is het overmatig trillen of loszitten van de versnellingspook. Dat de versnellingspook tijdens het rijden beweegt is logisch, omdat deze via de versnellingsbak aan het motorblok is gekoppeld. Bijvoorbeeld tijdens het gas geven en gas los situaties zet het blok zich namelijk in zijn ophangbeugels. De speling die het motorblok heeft ziet u terug in de versnellingspook.

 

De los zittende versnellingspook is zeker bij de oudere occasion veel voorkomend. De reden bevindt zich vlak onder de pook waar deze bevestigd is aan de schakel-stang naar de versnellingsbak. De verbinding met deze stang wordt mede mogelijk gemaakt door een nylon busje. Dit busje is aan slijtage onderhevig en wordt na verloop van tijd ruimer. Dit busje kunt u met een beetje handigheid zelf vervangen en is zeker geen dure reparatie.