Slurp TAX
Hét gezegde van 2008 zal bestaan uit deze twee woorden: Slurp TAX.
Deze vorm van belasting roept in eerste instantie de gedachte aan belasting op brandstof verbruik op, maar niets is minder waar. Het gaat hier juist om de uitstoot! Dus geen geslurp, maar belasting op het uitbraken van CO2.
Het grappige is dat de echte Slurp Tax allang bestaat in de vorm van accijns. De bijvoorbeeld steeds duurder wordende benzineprijs bestaat immers voor ruim de helft uit accijns en tel daar ook nog maar even 19% BTW bij op! Als dat geen Slurp TAX is dan weet ik het niet meer.
De gedachte achter deze belasting is dat de vervuiler betaald. Koopt u dus aankomend jaar een nieuwe auto dan kan de keuze voor die net wat pittigere motor een dure grap worden. Want er zijn grenzen gesteld aan de hoeveelheid gram CO2 per kilometer die u mag uitstoten. Gaat u hier overheen, dan kost het u 110 euro per gram. Ja, CO2 kost meer per gram dan de duurste drug!
Het gaat hier om:
- Benzineauto's met een uitstoot van meer dan 232 gram/km
- Dieselauto's met een uitstoot van meer dan 192 gram/km
Maar het kan ook andersom, want waar gestraft wordt... juist, moet ook beloond worden. Koopt u een auto met een lage uitstoot dan krijgt u 50% korting op de wegenbelasting. Voor alle leaserijders: U krijgt in dit geval korting op de bijtelling, deze zakt van 25% naar 14%.
Het gaat hier om:
- Benzineauto's met een uitstoot van minder dan 110 gram/km
- Dieselauto's met een uitstoot van meer dan 95 gram/km
Nou, dan gaan we eens kijken uit welke auto's we kunnen kiezen:
Daihatsu Cuore
Peugeot 107
Citroën C1
Toyota Aygo
Toyota Prius Hybrid
Honda Civic Hybrid
Ok, dit zijn de benzine modellen. Nu eens kijken uit welke dieselauto's we kunnen kiezen:
.....
Hmm, niet één dieselauto. Dus voor dieselrijdend Nederland heeft de overheid een klasse aangemaakt waar nul auto's in vallen. Tja, dan kunt u net zo goed blijven rijden in uw Audi A6 voorzien van 2.7 liter 6-cilinder diesel met 187 gram CO2 uitstoot per km. Het maakt financieel immers geen fluit uit, zolang u maar onder de 192 gram/km grens blijft!