Diesel, verleden tijd?

Posted by: webmaster on 08 juni 2008

Met de almaar stijgende brandstofprijzen vond ik het tijd worden om het rekenvoorbeeld in het artikel Brandstof, omslagpunt naar de huidige prijzen aan te passen. Op zich niet interessant, de prijzen zijn immers allemaal omhoog gegaan... deze conclusie is ten delen juist, de uitkomst is namelijk interessanter dan u denkt.

 

Vorig jaar in juni 2007 waren de brandstofprijzen voor benzine en diesel namelijk nog respectievelijk 1,40 en 1,04 euro per liter. Zet je dit af tegen de huidige prijzen dan kom je erachter dat er een verhoging is van 14% per liter voor benzine en voor diesel een reusachtige 35%!

 

De afzichtelijke prijsstijging die diesel sinds begin dit jaar doormaakt heeft het omslagpunt tussen diesel en benzine helemaal uit zijn verband getrokken. Lag vorig jaar het omslagpunt nog op 20.000km per jaar. Nú moet u 37.500km per jaar rijden om voordeel te halen uit uw dieselauto. Het omslagpunt is dus bijna met 100% is gestegen. Was het in het verleden nog zo dat de woon-werk forens met een eigen auto best een tweedehands dieselauto kon aanschaffen. Tegenwoordig moet rijden wel haast je beroep zijn om nog voor een dieselauto te kiezen.


Dit heeft natuurlijk ook directe gevolgen voor de occasionmarkt. Rijdt u momenteel een dieselauto dan zal deze in de tweedehands markt moeilijk te verkopen zijn. Dit betekent lagere inruilprijzen om de auto toch nog aantrekkelijk te kunnen aanbieden.

 

Ter aanvulling en ondersteuning van mijn betoog heb ik hieronder twee tabellen ingevoegd. De eerste is opgebouwd uit de cijfers die voor onze huidige situatie staan, namelijk 476 euro wegenbelasting voor benzine en 972 euro voor diesel. De brandstofprijs ligt in dit voorbeeld op 1,60 euro voor benzine en 1,40 voor diesel. Ik heb zowel de benzine- als dieselauto in dit voorbeeld een verbruik gegeven van: 1 liter op 15km.

Juni-2008   Benzine Diesel
10.000 Km € 1.542,67 € 1.905,33
20.000 Km € 2.609,33 € 2.838,67
30.000 Km € 3.676,00 € 3.772,00
35.000 Km € 4.209,33 € 4.238,67
40.000 Km € 4.742,67 € 4.705,33
50.000 Km € 5.809,33 € 5.638,67
60.000 Km € 6.876,00 € 6.572,00

De tweede tabel hieronder is een afspiegeling van de situatie zoals die in juni 2007 was. De cijfers zijn als volgt: 444 euro wegenbelasting voor benzine en 888 euro voor diesel. De brandstofprijs ligt in dit voorbeeld op 1,41 euro voor benzine en 1,04 voor diesel. Ik heb zowel de benzine- als dieselauto in dit voorbeeld een verbruik gegeven van: 1 liter op 15km.

Juni-2007   Benzine Diesel
10.000 Km € 1.384,00 € 1.581,33
20.000 Km € 2.324,00 € 2.274,67
30.000 Km € 3.264,00 € 2.968,00
35.000 Km € 3.734,00 € 3.314,67
40.000 Km € 4.204,00 € 3.661,33
50.000 Km € 5.144,00 € 4.354,67
60.000 Km € 6.084,00 € 5.048,00

Zoals u ziet wodt het kostenverschil tussen 2007 en 2008 per stap van 10.000km alleen maar groter en dus dramatischer voor de portemonnee.

 

Ik ben benieuwd wie er momenteel in de markt is voor een dieselauto of er juist één wil inruilen. Wat is uw visie op de huidige brandstofprijzen? Wordt het diesel, benzine of zo snel mogelijk een LPG installatie?