Kilometerheffing
Ik ben helemaal voor de kilometerheffing, want de overheid geeft aan dat het alléén maar voordelen heeft én 60% van de automobilisten gaat er financieel op vooruit! Hoe kun je nu tegen zo'n goed plan zijn?
Maaruh, hoor ik ook bij die 60%? Ach dat zal toch wel, het is immers de meerderheid. Dus ik ga nu geen BPM en wegenbelasting meer betalen. In plaats daarvan betaalt iedereen een vast tarief, het maakt dus niet uit of je nu in een splinternieuwe Mercedes rijdt of een 15 jaar oude Volkswagen Golf.
Ok, in het begin zijn er natuurlijk scheve verhoudingen. De Golf heeft zijn BPM al lang afgeschreven en moet nu opnieuw betalen. Het kan natuurlijk niet voor iedereen goedkoper worden, we zijn immers gewaarschuwd dat we ook onder de 40% minderheid kunnen vallen. Nee, wat dat betreft is het prettig dat die manager en directeur door de “minderheid” geholpen worden om BPM vrij voor exact hetzelfde kilometertarief in alle luxe over de snelweg te kunnen zoeven.
Nu is er echter wel een groot probleem!
De snelwegen staan op de momenten dat je naar je werk wilt overvol. Potjandorie, dan kruip je met je afgeprijsde Mercedes op maandagochtend door de file. Gelukkig heeft de regering daar een oplossing voor: de spitsheffing. Hoera! Zolang we de spitsheffing maar zo duur mogelijk maken, dan kan ik toch op tijd op mijn werk zijn. Tja, een dure spitsheffing is vervelend, maar die kan ik gelukkig aftrekken van mijn winstbelasting. Kunt u dat niet? Hmm, dan heeft u inderdaad vette pech. Haha, ga maar lekker met de trein. Oh sorry, dat was niet aardig.
Nee, u bent de minderheid! Wen er maar aan. De meerderheid heeft het nu voor het zeggen!
Slotwoord:
Nu heeft u waarschijnlijk al in de gaten dat mijn verhaal een sarcastisch tintje heeft. Kijk eens om u heen in de file, zijn dat echt allemaal dure auto's, natuurlijk niet. Maar hoe komt de regering dan aan een meerderheid die erop vooruit gaat? Die wordt mogelijk gemaakt door onze vergrijzende/ gepensioneerde medemens. Onze ouders en grootouders, zij rijden hooguit 10.000km per jaar en gaan voor het bezit dus veel minder betalen. Gelukkig zijn er allerlei mogelijkheden op internet om uw mening te laten horen. Bent u voor of tegen, laat uw stem horen!
Volgende week ga ik in op de voor- en nadelen die de kilometerheffing op de occasionhandel heeft.