Kilometerheffing (2)

Posted by: webmaster on 13 december 2009

Vanwege de kilometerheffing verdwijnt de BPM (Belasting Personen- en Motorrijtuigen) stapsgewijs tot deze op 2013 in zijn geheel verdwenen is. Vergis u echter niet, de belasting op de aanschaf van een auto is zeker niet helemaal uit beeld. De BPM wordt namelijk gedeeltelijk vervangen door een milieubelasting. Het vaste percentage dat de BPM beslaat wordt nu vervangen door een variabele belasting. Dit betekent dat zodra er geld nodig is er aan alle kanten aanscherpingen komen om zogenaamd het milieu te beschermen en de schatkist te vullen.


Maar wat is het effect van de nieuwe BPM-percentages tot 2013?


Aan het einde van dit artikel vindt u een tabel met de belastingen die gedurende het afbouwen van de BPM en de invoering van de kilometerheffing betaald moeten gaan worden. Wat u in deze tabel kunt zien is de versnelde afbouw van de BPM en de verhoging van de CO2 belastingen tot 2013. Zo worden vervuilende auto's de komende jaren een flink stuk duurder en de kleine relatief schone auto's voor rondom de deur iets goedkoper.


Vier rekenvoorbeelden:


Een grote diesel terreinwagen (SUV) in 2010.

In dit voorbeeld pak ik een Volkswagen Touareg V6 TDI. Deze stoot 294 gram CO2 per km uit. De netto prijs is ruim 41.000 euro netto (dus zonder belastingen). Met de huidige BPM en milieubelastingen kost deze auto onder de streep: ruim 72.000 euro.

Koopt u deze auto in 2010? Dan kost deze auto ruim 82.000 euro. Het worden barre tijden in de PC.Hooftstraat. Het scheelt al met al 10.000 euro! Misschien nog net even eentje deze maand uit de voorraad kopen.


Een kleine zuinige auto op benzine in 2010.

In dit voorbeeld neem ik de Volkswagen Polo met 3 cilinder 1.2L motor. Deze stoot 128 gram CO2 per km uit. De netto prijs van deze auto is 9.610 euro. Met de huidige BPM en milieubelastingen kost deze auto onder de streep: 13.290 euro.

Koopt u deze auto nu in 2010, dan kost deze 12.000 euro. Kijk, dat is toch 10% minder belasting. Reden genoeg om de aankoop uit te stellen tot januari.


In 2013 is de BPM tot nul gereduceerd, echter de CO2 tax is buitengewoon kostbaar geworden.


Een grote diesel terreinwagen (SUV) in 2013.

Het wordt fors duurder in 2010 voor de SUV'er. Uitgaande van een gelijkblijvende netto prijs van 41.000 euro plus milieubelasting is de verkoopprijs nu 113.000 euro. Wat, meer dan 100 procent belasting? Ja, ruim 178% belasting. Plus de belasting per gereden kilometer.


Een kleine zuinige auto op benzine in 2013.

Laten we tenslotte eens kijken of het in 2013 beter wordt voor de oppassende burger met een compacte auto. We nemen dezelfde Polo, in 2010 betalen we 1290 euro minder belasting.

In 2013 kost deze auto: 11.320 euro, dus betalen we een kleine 2000 euro minder tijdens de aanschaf in vergelijk met nu. Welke achteraf via de kilometerheffing moet worden goedgemaakt.


U moet niet vergeten dat deze belastingen direct worden doorgegeven aan de persoon die in de toekomst een auto tweedehands koopt. Kleine schone auto's worden nieuw goedkoper, maar wel mondjesmaat. Grote vervuilende auto's worden met sprongen duurder, dus deze worden gebruikt bijna onbetaalbaar.


Wat ik wil zeggen, reken voor uzelf uit wat uw winst of verlies wordt. Bent u het niet eens met de nieuwe belastingvorm, dan zijn er legio mogelijkheden om uw stem te laten horen.


Nu volgt de informatie van het Ministerie van Financiën die ik gebruikt heb in mijn voorbeelden:


BPM, MRB en milieudifferentiaties 2010 en verder

Voor de jaren 2010, 2011, 2012 en 2013 zien de tarieven er als volgt uit.

Tarieven BPM 2010-2013

2010

2011

2012

2013

basispercentage BPM

27,4%

19,0%

11,1%

0,0%

benzine korting

-1 288

-824

-450

toeslag diesel

1 076

1 526

1 900

2 400

Benzine, tarief op basis van CO2 uitstoot





Vrijstelling CO2-grens <= 110 g/km





Bonus CO2-grens 110 - 120 g/km

500

500



Tarief eerste schijf euro per g/km (CO2-grens 110-180 g/km)

35

52

71

95

Tarief tweede schijf euro per g/km (CO2-grens 180-270 g/km)

120

173

213

286

Tarief derde schijf euro per g/km (CO2-grens>270 g/km)

278

403

497

667

Diesel, tarief op basis van CO2 uitstoot





Vrijstelling CO2-grens <= 95 g/km





Bonus CO2-grens 95 - 104 g/km

500

500



Tarief eerste schijf euro per g/km (CO2-grens 95-155 g/km)

35

52

71

95

Tarief tweede schijf euro per g/km (CO2-grens 155-232 g/km)

120

173

213

286

Tarief derde schijf euro per g/km (CO2-grens >232 g/km)

278

403

497

667

Dus voor een personenauto die rijdt op benzine en die een CO2-uitstoot heeft van 130 g/km bedraagt in 2013 de BPM (130 -110) x € 95 = € 1 900.

Voor schone auto's geldt een fijnstofbonus in de BPM. Dit geldt voor dieselpersonenauto's en dieselbestelauto's met een uitstoot van ten hoogste 5 milligram fijnstof (affabriekroetfilter). De bonus bedraagt € 300,-.

Vanaf 1 januari 2011 vervalt deze stimuleringsregeling voor schone dieselpersonenauto's. Alle nieuwe auto's die dan worden verkocht, zijn namelijk wettelijk verplicht om een maximale fijnstofuitstoot van 5 milligram per kilometer te hebben.

 

Bron, www.minfin.nl