Omslagpunt, CO2 zuinig
Spelregels:
Zodra een benzineauto minder dan 110 gram CO2 per km en een diesel minder dan 95 gram CO2 per km uitstoot, valt deze in de speciale categorie: Personenauto CO2 zuinig.
Dit houdt in dat deze auto's BPM vrij zijn en dat u geen wegenbelasting hoeft te betalen.
Bijkomend voordeel is dat een auto met lage CO2 uitstoot ook zuinig omgaat met zijn brandstof. De uitstoot van CO2 is namelijk verbonden aan de verbranding van diesel of benzine. De minder er verbruikt (verbrand) wordt, des te minder CO2 er vrijkomt. Dit is goed voor het milieu én goed voor uw portemonnee!
De lijnen in het diagram zijn opgebouwd uit de jaarlijkse kosten voor brandstof en wegenbelasting. De wegenbelasting is gebaseerd op het gewicht van een CO2 zuinige benzineauto (Peugeot 107) en dieselauto (Fiat Punto).
De verbruikscijfers zijn gebaseerd op de cijfers van de fabrikant.
| Benzine | Benzine CO2 | Diesel | Diesel CO2 |
Literprijs | € 1,50 | € 1,50 | € 1,20 | € 1,20 |
Verbruik km/liter | 22 | 15 | 28 | 22 |
Wegenbelasting p/j | € 204 | € 0 | € 972 | € 0 |
Het is duidelijk dat een zuinige auto zowel door het lage brandstofverbruik als de belastingvoordelen in financieel opzicht een groot voordeel biedt. Rond de 17.000km ligt het omslagpunt van een gewone benzine en dieselauto. Een CO2 zuinige dieselauto ligt daar 1200 euro onder. Zodoende kunt u een nieuwe auto kopen en toch niet duurder uitzijn, dan wanneer u een goedkopere tweedehands zou nemen.
Wilt u een ruimere auto dan een Peugeot 107 of Fiat Punto, dan is uw keuze beperkt tot een hybride Toyota of een Honda. Deze zijn dan wel ruim 10.000 euro duurder, en dat haal je er binnen een paar niet uit.