"Dealer in de aanval"
Andersom kan het dus ook. Een dealer in het noorden van het land heeft een klant voor de rechter gedaagd, omdat deze een auto had ingeruild die -naar later bleek- dermate veel olie verbruikt dat uiteindelijk het complete motorblok is vervangen. De dealer meende dat zijn klant niet aan de mededelingsplicht had voldaan ten tijde van het inruilen van de auto. Nu is de mededelingsplicht in het leven geroepen om consumenten te beschermen tegen malafide handelaren, dus het is interessant wat de rechter in deze zaak beslist.
Als je een auto inruilt, dan ga je ervan uit dat de dealer hiervoor verder zorg draagt en dat je achteraf geen garantieverzoeken krijgt, je bent immers particulier. Echter, deze dealer vindt dat zijn klant hem had moeten inlichten betreffende het overmatige olieverbruik. Omdat het uiteindelijk om een reparatie van meer dan 3.500 euro ging, kun je natuurlijk een gokje wagen en de rechter om een uitspraak vragen.
De rechter heeft in deze zaak de claim van de dealer afgewezen. De rechter heeft geoordeeld dat de dealer als professional zijn huiswerk had moeten doen. Deze heeft alle middelen en expertise in huis om de auto vooraf te inspecteren. In dit geval heeft de dealer alleen een stukje gereden met de auto en dat is niet voldoende om buitengewoon olieverbruik op te merken. Persoonlijk vraag ik mij af in hoeverre een rechter denkt dat een auto wordt onderzocht als deze ter inruil wordt aangeboden. Een complete inspectie van het binnenste van het cilinderblok gaat wel erg ver.
De mededelingsplicht die de dealer aanvoert kan volgens de rechter moeilijk worden toegewezen, omdat het hier een leek (consument) en een professional (dealer) betreft. Deze plicht is er dus alleen ter bescherming van de consument. Er mag dus niet verwacht worden dat u als consument tijdens het inruilen van een auto een complete technische analyse geeft aan de dealer.
Zaaknummer LJN: BZ2607
bron: AutoKompas