"APK per twee jaar"

Posted by: webmaster on 22 april 2007

De nieuwe regering wil de kiezer voor zich winnen en probeert dit door ons geld te laten besparen. Echter, zij doen dit niet door zelf te bezuinigen en dit door te berekenen in de belastingen... maar door de wetten flexibeler te maken waardoor er door ons minder geld uitgegeven hoeft te worden aan bijvoorbeeld: De APK keuring.

 

Op de verschillende internet forums zie ik van u veelal hele positieve reacties op dit bericht. Reacties zoals: "Eindelijk wordt er iets aan de auto gedaan als melkkoe" en "De auto's zijn tegenwoordig technisch zó goed dat de APK bijna overbodig is."

 

Maar kloppen deze uitspraken wel en moeten wij echt wel zo blij zijn met een lagere frequentie van de APK?


Natuurlijk kloppen deze uitspraken!

 

Som alle belastingen maar op: BPM, BTW, Accijns op brandstof, wegenbelasting en dan is er nog de bijtelling van de nieuwwaarde van de auto op het loon wanneer u een leaseauto rijdt. Maar om nu juist op de enige keuring te bezuinigen die direct verkeersveiligheid en werkgelegenheid bevordert vind ik niet juist!

 

Stel je eens voor. Een auto wordt gekeurd en de stuurkogels hebben een beginnende speling. De auto wordt er niet op afgekeurd, maar de kogels moeten wel binnen een jaar vervangen worden of ten minste opnieuw worden bekeken of de speling erger is geworden. Nu wordt de volgende keuring pas over 2 jaar gedaan, dus er is geen zicht meer op. De eigenaar vergeet de stuurkogels of heeft tijd om bij de dealer langs te gaan en blijft zodoende doorrijden met alle gevolgen van dien. En vergeet niet dat deze persoon met dezelfde snelheid als u over de snelweg tussen het overige verkeer rijdt!

 

Hiernaast moet u ook niet vergeten dat tijdens de APK keuring óók de kilometerstand van de auto wordt geregistreerd waarvan de NAP (Nationale AutoPas) dan weer gretig gebruik maakt. Zodoende wordt er een kilometerhistorie opgebouwd waarvan de occasionkoper en het autobedrijf dan weer gebruik kunnen maken tijdens het aan-/inkopen van een auto. Wordt de jaarlijkse APK afgeschaft dan gaat de betrouwbaarheid van de Autopas ook naar beneden. Dit heeft als gevolg dat het teruggedraaien van km-tellers weer interessant wordt. De tijd tussen de registraties is immers lang genoeg om heel veel kilometers te rijden en de auto te verkopen... de louche handelaar draait de teller 50.000km terug, keurt de auto, voert de nieuwe km-stand in en geen instantie die de werkelijke stand kent.

 

Tenslotte zijn de plannen dat alleen benzine auto's -dus niet diesel en LPG- gebruik mogen maken van deze versoepelde regeling. De bedoeling is dat deze auto's tussen het vierde en achtste "levensjaar" maar 1 maal per 2 jaar gekeurd hoeven worden. Na 8 jaar wordt het gewoon weer een jaarlijkse keuring. Wanneer je er zo naar kijkt is het maar een minimale versoepeling die over de hele linie bitter weinig oplevert, waarbij de voordelen bij lange na niet opwegen tegen de nadelen.

 

Als de regering echt iets wil doen voor de burgers, laat ze dan het fileprobleem oplossen.. maar ja, dat is natuurlijk niet met een pennenstreek voor elkaar te krijgen Wink