Met de huidige hoge brandstofprijzen wordt LPG met de dag populairder. Klanten voor nieuwe installaties moeten weken tot maanden wachten alvorens zij aan de beurt zijn. Voor ons occasionkopers is zo'n auto op LPG dan ook een buitenkansje om aan de hoge brandstofprijzen te ontsnappen. Hier zijn jammer genoeg de autodealers ook van op de hoogte, dus de tijd dat je lekker goedkoop een ex-leaseauto op gas kon kopen is verleden tijd.
Toch geven deze ex-leasers het meeste aanbod van LPG op de markt. Mocht u dus actief opzoek zijn naar een auto op LPG kijk dan ook eens op de websites van leasemaatschappijen. Ze zijn gemakkelijk te vinden, vul in een willekeurige zoekmachine de woorden: ex lease auto in en het aanbod wordt tentoongespreid.
Nu is er ook nog de optie om gewoon een benzineauto te kopen en dan achteraf een LPG-installatie in te bouwen. Dit geeft echter wel een heleboel obstakels die eerst weldoordacht genomen moeten worden!
De laatste keer beschreef ik hoe ik Duitsland in gereden ben. Echter, zonder gedegen voorbereiding had dit avontuur nooit zo goed uitgepakt. Het klinkt simpel: na een afspraak gemaakt te hebben voor de bezichtiging van een auto even een oprijwagen bestellen en gáán. Ik kan u verzekeren dat het bij mij echt niet zo nonchalant gegaan is.
Het is namelijk bijna onmogelijk om in de regio een oprijwagen te huren, zeker als je niet in de randstad woont. Autobedrijven lenen hun oprijwagen niet uit, omdat zij deze simpelweg zelf nodig hebben. Grote verhuurbedrijven willen wel, maar dan voor minimaal een week met alle kosten van dien. Wanneer ik dacht er één gevonden te hebben, mocht er alleen met een groot rijbewijs in gereden worden. Uiteindelijk heb ik in de buurt van Hilversum een bedrijf gevonden die een auto verhuurde die aan alle voorwaarden voldeed en ook nog verrassend betaalbaar was!
Het was half vijf in de ochtend en ter voorbereiding van de rit die mij zeker 6 uur zou gaan kosten had ik de volgende zaken klaargelegd: Een routebeschrijving, brood/drank, spanbanden en een paar stoeptegels voor het geval dat de hellingshoek van de oprijplaten te scherp is. Hiernaast het belangrijkste van alles: het geld, veilig opgeborgen... stel je voor dat je op locatie aankomt en niet kunt betalen.
Alle spullen ingeladen en de deur achter me dichtgetrokken. De oprijwagen ingeklommen en gáán!
Vorige week heb ik beschreven hoe ik net misgreep tijdens het aankoopproces. Ik had echter al wel een oprijwagen gereserveerd voor de aankomende week. Het onmogelijke moest gebeuren, binnen één week een tweede auto vinden die aan mijn specificaties voldeed.
Met meer geluk dan wijsheid zag ik het aansluitende weekend dat een auto die ik tijdens mijn research was tegengekomen opnieuw werd aangeboden. De auto was nog steeds in handen van dezelfde eigenaar en omdat ik toen al onder de indruk was van de specificaties werd dit mijn belangrijkste kandidaat.
Het was een zwart metallic Porsche 996 met zwart lederen interieur. Met het bouwjaar 2001 en een kilometerstand van 81.000. De auto was voorzien van een tiptronic automaat, wat geen overbodige luxe is wanneer je bedenkt dat bij vol accelereren 300pk op de achterwielen wordt losgelaten. Dan kun je beide handen aan het stuur houden en desnoods door middel van knoppen op het stuur óók manueel nog schakelen tussen de versnellingen.
Maar ik dwaal af.
Vorige week heb ik de specificaties beschreven waaraan de te importeren auto moest voldoen. Deze week zal ik beschrijven hoe ik een fantastische auto had gevonden en hem toch niet importeerde.
Na een uitgebreide voorbereiding was het nu tijd om de eerste Porsche uit te zoeken. Via websites, zoals Mobile.de en AutoScout24.de had ik al geruime tijd de automarkt in de gaten gehouden. Zodoende had ik alvast de kennis opgebouwd om te beoordelen of de aangeboden auto's markt conform geprijsd waren.
Ruim een week nadat ik begon met zoeken werd er een auto aangeboden die aan veel van mijn eisen voldeed. Donkerblauwe lak, zwart interieur, bouwjaar 2000, 64.000km en als klap op de vuurpijl: een jaar garantie. Gelijk mailen, hij was nog niet verkocht... ik had m'n auto gevonden! Direct een oprijwagen en een stapel cashgeld gereserveerd.
Vorige week heb ik globaal beschreven dat je voorafgaande aan de import van een auto moet onderzoeken wat het prijsvoordeel is. Deze week zal ik beschrijven hoe ík dit onderzoek heb uitgevoerd.
Dat ik voor een Porsche 911 heb gekozen is niet toevallig. Het zijn kwalitatief goede auto's en vooral waardevast. Deze laatste factor was voor mij van doorslaggevende rol. Deze waardevastheid in combinatie met de vaste BPM afschrijving op basis van de BPM afschrijvingstabel zorgen ervoor dat er een aardig prijsvoordeel te behalen is.
De keuze voor het merk was dus gemaakt. Ik wilde geen al te oude auto importeren, dus werd het type een 996. Dit type Porsche 911 werd geproduceerd tussen 1999 en 2005. Nu moest ik nog een lijst met specificaties en belangrijke opties samenstellen, alvorens ik daadwerkelijk naar een auto ging zoeken.
In het artikel van 1 juni '08 heb ik u beloofd dat ik mijn ervaringen tijdens het importeren van een auto zou beschrijven. Die belofte ga ik nu inlossen met het eerste artikel van een serie die de komende maanden (twee) wekelijks op deze website zal verschijnen.
De auto die ik geïmporteerd heb ziet u hierboven in de advertentie. Jawel, het is een Porsche 911... het is voor mij nu alleen nog zaak om de auto te verkopen. Mijn plan is namelijk om het gehele proces van import tot verkoop te doorlopen, om zodoende voor u een informatieve en vermakelijke serie artikelen te kunnen schrijven. Deze auto is voorzien van alle mogelijke onderhoud, keuringen, garanties en taxaties. Heeft u interesse: klik op de advertentie en neem contact op.
Nu terug naar het artikel. Om bij het begin te beginnen, voordat je in de auto stapt en de grens overgaat is het belangrijk dat je eerst uitzoekt naar wat voor een auto je aandacht uitgaat. Laat je vooral niet gek maken door alle verhalen op internet en de televisie over de vele duizenden euro's die bespaard zijn. In veel gevallen is er zeker wat te besparen, maar net zo vaak is het bespaarde bedrag dermate laag dat het niet opweegt tegen de moeite die je erin steekt.
Voor welke type auto loont het dan wel?
Met de almaar stijgende brandstofprijzen vond ik het tijd worden om het rekenvoorbeeld in het artikel Brandstof, omslagpunt naar de huidige prijzen aan te passen. Op zich niet interessant, de prijzen zijn immers allemaal omhoog gegaan... deze conclusie is ten delen juist, de uitkomst is namelijk interessanter dan u denkt.
Vorig jaar in juni 2007 waren de brandstofprijzen voor benzine en diesel namelijk nog respectievelijk 1,40 en 1,04 euro per liter. Zet je dit af tegen de huidige prijzen dan kom je erachter dat er een verhoging is van 14% per liter voor benzine en voor diesel een reusachtige 35%!
De afzichtelijke prijsstijging die diesel sinds begin dit jaar doormaakt heeft het omslagpunt tussen diesel en benzine helemaal uit zijn verband getrokken. Lag vorig jaar het omslagpunt nog op 20.000km per jaar. Nú moet u 37.500km per jaar rijden om voordeel te halen uit uw dieselauto. Het omslagpunt is dus bijna met 100% is gestegen. Was het in het verleden nog zo dat de woon-werk forens met een eigen auto best een tweedehands dieselauto kon aanschaffen. Tegenwoordig moet rijden wel haast je beroep zijn om nog voor een dieselauto te kiezen.
Sinds een aantal dagen is de bovenstaande reclame uiting op OccasionAdvies verschenen. De Porsche in deze banner komt niet zomaar ergens vandaan, deze heb ik namelijk ter voorbereiding aan een artikel over de 'auto import' uit Duitsland geïmporteerd.
De laatste tijd word je doodgegooid met reclames op internet van bedrijven die u willen helpen met het importeren van een auto. Het voordeel is zelfs zo groot dat televisieprogramma's, zoals Een Vandaag en Tros Radar u op de hoogte stellen met rekenvoorbeelden die er niet om liegen.
De vraag of dit echt allemaal zo gemakkelijk en financieel voordelig is komt dan al snel bij mij boven. Daarom heb ik de afgelopen maanden het hele traject van informatie verzamelen tot de uiteindelijke tenaamstelling in de praktijk gebracht met als eindresultaat de bovenstaande Porsche.
In de komende weken zal ik mijn ervaringen via dit weblog aan u kenbaar maken.
De Paasdagen zijn weer achter de rug. Dit betekent dat u uw aankoop nu voor de deur heeft staan of dat deze binnenkort wordt afgeleverd.
Voor iedereen die nog geen auto heeft gekocht en in de markt is voor een nieuwe dieselauto, dan bent u vanaf morgen véél meer geld kwijt aan de fijn-stof-uitstoot-toeslag. Ten minste, dat zegt men... er is zelfs al een rechtszaak aangespannen en verloren door de RAI vereniging om deze “RoetTax” te voorkomen.
Heel vreemd trouwens, want de automerken die een dieselfilter met gesloten systeem op hun auto's hebben gemonteerd worden in veel gevallen juist goedkoper.
Voor ons als occasionkopers is dit allemaal niet van belang. Wij kopen de auto's immers pas nadat alle belastingen betaald zijn. De vervuilende modellen die nieuw ongunstig geprijsd zijn, hebben in het tweedehands circuit prijstechnisch dusdanig veel afgeschreven, -om zich niet uit de markt te prijzen-, dat wij er niets van merken.
De vraag die mij wél bezighoudt de laatste tijd is: Hoe lang bestaat de mogelijkheid nog om met mijn occasion de stad in te rijden.